söndag 30 december 2012

Sammanfattningsvis

Gjorde du något 2012 som du aldrig gjort förut?
Fick mina första kvalificerade jobb, först som boendestödjare och sen som case manager, och allra senast som socialsekreterare inom socialpsykiatrin som jag börjar på i mars.
Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år?
En gammal kompis och ett gammalt ex. Det läskiga nu är att dessa inte ens var anmärkningsvärt unga för att bli föräldrar eller ens äldre än mig, vilket betyder att jag inte heller är det. Weird.
Dog någon som stod dig nära?
Nej, tack och lov.
Vilka länder besökte du?
Tyskland, där jag förälskade mig svårt i Berlin.
Är det något du saknar år 2012 som du vill ha år 2013?
Lite mer stabilitet och lite mindre psykisk stress. Typ lite mer jämnt flöde på händelseutvecklingen i livet, inte lika mycket först kom inget, sen kom inget, sen kom inget, sen kom allt på en gång.
Vilket datum från år 2012 kommer du alltid att minnas?
Många! Dagen då jag försvarade min uppsats och fick ett VG, dagen då jag tog min examen, dagen då vi fick titta på vår lägenhet första gången, dagen då flyttlasset gick, dagen då jag fick mitt första jobb, dagen då jag fyllde tjugofem, dagen då jag frågade David för sjuttioelfte gången om han ville gifta sig med mig och han plötsligt sa ja. Bland annat.
Vad var din största framgång 2012?
Att jag tog min examen. Det är väl kanske min största framgång hittills i livet - jag har avslutat något, jag har skaffat mig en grund att stå på. 
Största misstaget?
Jag vet inte, jag har varit on a roll det här året. Jag har inget gjort några jättetabbar.
Bästa köpet?
En systemkamera.
Vad spenderade du mest pengar på?
Flytt, lägenhet och mat. För jag älskar mat.
Gjorde någonting dig riktigt glad?
Ja, mycket.
Vilka låtar kommer alltid att påminna dig om 2012?
Book of Mormon-soundtracket. Exempel:
Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år?
Gladare! Har nog aldrig varit så glad på ett privat plan som jag är nu. Fast politiskt är jag ledsnare, jag vill bara grina när jag tänker på all rasism och sexism och individualism.
Vad önskar du att du gjort mer?
Träffat mina vänner och min familj. Tränat.
Vad önskar du att du gjort mindre?
Nojat över saker som ändå legat bortom min kontroll.
Blev du kär i år?
Nej, men jag fortsatte att vara kär.
Favoritprogram på TV?
"Får vi följa med?" tyckte jag om.
Bästa boken du läste i år?
Tyckte mycket om de två första böckerna i Unni Drougges triologi om Berit Hård. 
Största musikaliska upptäckten?
Har väl inte upptäckt nån ny direkt, men jag hittar alltid någonting nytt hos Paul Simon varje gång jag går in i en sån period. 
Något du önskade dig och fick?
Ett jobb! Och en lägenhet i Stockholm. Och en ring på mitt finger!
Något du önskade dig och inte fick?
Nej.
Vad gjorde du på din födelsedag 2012?
Hade tjugofemårsfest med de flesta av mina favoritmänniskor.
Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre?
Om det inte hade regnat så förbannat hela sommaren.
Vad fick dig att må bra?
Trygghet och närhet.
Vilken kändis var du mest sugen på?
Har varenda gång jag känt mig nere och trött efter jobbet googlat på Trey Parker-intervjuer, så jag antar att jag har varit mest sugen på honom. Fast häromdagen kom jag att tänka på hur jävla het Anthony Kiedis var en gång i tiden, så lite grann han med.
Vem saknade du?
Det vardagliga umgänget med mina Uppsala-kompisar saknade jag. 
De bästa nya människorna du träffade?
Tyckte väldigt mycket om majoriteten av mina kollegor på mitt första jobb. Annars har jag inte träffat så mycket nya människor, i varje fall inte privat.
Mest stolt över?
Att jag har tagit mig så här långt och att jag lever. Inte så illa pinkat för nån som inte ville leva för tre år sen.
Högsta önskan just nu?
Att jag ska samla mig tillräckligt för att orka städa och orka förbereda morgondagens nyårsmiddag. 

1 kommentar: