fredag 30 mars 2012

Min blogg äter kommentarer

Alltså, jag vet att jag är precis lika medskyldig i det här eftersom jag ganska ofta helt enkelt glömmer bort att kommentera något som jag tycker är roligt eller bra - men visst ÄR det så att vi generellt har blivit mycket sämre på att kommentera varandras bloggar?

Och visst ÄR det så att det inte känns riktigt lika kul att blogga längre, när man inte får nån feedback på det man skrivit?

Det tycker jag är så himla synd. Vi är ju attentionwhores hela bunten - varje gång man trycker på publicera så är det ju i hopp om att nån annan ska hålla med om det man har skrivit, tycka att man är totalt dum i huvudet eller åtminstone tycka att man gjort en lustig iakttagelse. Min blogg äter kommentarer - den drivs av andras reaktioner på den!

Utan kommentarer så dör massvis av bloggar långsamt. De tappar livsgnistan, helt enkelt. En av mina favvobloggar, Myaraq (som är förjävla rolig i vanliga fall), går under för att ingen tar sig tid att åtminstone formulera ett halfassed "HAHA" på hennes jätteroliga inlägg.

Så här kan vi ju inte ha det.

Ni vet hur jag brukar köra på att jag ska posta åtminstone ett inlägg om dagen i typ två veckor när jag kommer in i en bloggtorka?

Nu tänker jag posta en kommentar på varenda inlägg jag läser hos andra bloggare under åtminstone en veckas tid. För jag vill inte att fantastiska bloggar ska dö, och jag vill att nya bloggar ska utvecklas och hinna bli fantastiska innan den som skriver den tappar musten.

Det kommer att ta tid, och det kommer inte alltid att vara fantastiskt välformulerade kommentarer. Men det kommer att vara bekräftelse på att någon läser och att någon bryr sig om ifall man postar ett nytt inlägg.

Ni får gärna haka på. Och ni får gärna titta på den här videon från ett av Myaraqs inlägg som inte fick tillnärmelsevis så mycket uppskattning som det borde ha fått:


26 kommentarer:

  1. Fjärde försöket! Det här med att skicka kommentarer var tydligen inte det enklaste ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Äntligen! Datorer alltså, världens mest godtyckliga maskiner.

      Radera
  2. Jag tror också att om man kommenterar hos andra så sätter man press på sig själv att uppdatera, för om de besöker en tillbaka så kan de ju inte mötas av samma gamla trötta inlägg varje gång. Jag ska kommentera mera från och med nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vad roligt! Har du någon blogg man kan kika på? :)

      Radera
  3. Jag håller helt och hållet med. Jag kan säga att för egen del så handlar det om tidsbrist. En ständig tidsbrist. När jag började jobba heltid så hade jag ångest skitlänge för att jag inte hann kommentera och blogga lika frekvent, som när jag pluggade. Men ey, sån't är livet antar jag.

    Fast å andra sidan så tar det inte värst lång tid att kommentera ett inlägg, om man ändå läst det... Ska försöka med samma sak.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra! Det behöver ju inte vara värsta supersmarta inputen eller ROTFLMAO-kommentaren, bara typ ett kvitto på att man har läst eller att man tyckte att det var intressant. Det peppar åtminstone mig en seg bloggdag! :)

      Radera
  4. Mitt kommenterande går i vågor (precis som mitt bloggande). Min grundinställning är dock att kommentarer ar bra, tom bäst! Kommentarer skapar samvaro och dialog i bloggvärlden, det är kommentarerna som ger mervärde. Tack för puffen i baken, nu ska jag bli ännu bättre på att kommentera!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kommentarer är bäst! Och ingen kan väl glömma hur mycket de där kommentarerna betydde i början? Det var i varje fall det som kept me going!

      Radera
  5. Åh vilken bra idé! Jag är så kass på det här, behöver verkligen en kick i arslet, syfte och motivation! Och sen MÅSTE jag bli bättre att svara på de kommentarer jag själv får. :-)

    SvaraRadera
  6. Alltså ja! Jag kan komma på mig själv med att undra varför jag får så få kommentarer i min blogg, samtidigt som jag inte är världsbäst på att kommentera hos andra. Har blivit bättre, men kan bli ännu bättre. Oftare händer att jag sitter för mig själv och gapskrattar eller nickar på huvudet som i ett "JA, precis så!" eller ett "men för i helvete, vad skriver du?!", men det är ju ingenting som bloggaren får veta om jag inte säger det. Ska alltså bli ännu bättre. För får en inga kommentarer så känns det ju lätt som att ingen läser/bryr sig och då kan jag ju lika gärna skriva en dagbok på datorn för mig själv istället. Men det vill jag inte!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag är också ganska kass för det mesta. Jag börjar ofta formulera en kommentar i huvudet och sen orkar jag inte fullfölja med att skriva ner den. Så att orka den där lilla extra biten, orka skicka en kommentar - det tror jag är guld värt1

      Radera
  7. Jag ska bli bättre jag lovar...

    SvaraRadera
  8. Jag håller med dig helt och hållet och lämnar en kommentar på det.

    SvaraRadera
  9. JAG ÄR MED! Du har så rätt idet du skriver. Det är många bloggar jag läser flera gånger i veckan men kommenterar jävligt sällan. Dumt. Ps. Tycker för övrigt att jag är GANSKA duktig på att kommentera här? Eller? :)

    SvaraRadera
  10. Jag är rätt bra på att kommentera bloggar, om jag får säga det själv ;) haha men jag kommenterar typ bara vardagliga, personliga, bloggar.. där jag liksom kan bidra med min erfarenhet.

    Jag älskar din blogg, men den känns så himla svår att kommentera. Du skriver om smarta saker och har smarta åsikter, smarta formuleringar, smarta ämnen. Och här sitter jag.. med mindervärdeskomplex haha. Jag kan väldigt sällan formulera en kommentar smart nog att passa det smarta inlägget. Jag förstår att du inte kommer sitta och döma ut min kommentar som töntig eller dålig och jag förstår det här med glädjen i att få ett kvitto på att någon läst.. men samtidigt är det något som tar emot. Men jag ska följa ditt exempel och börja lämna kommentarer även i smarta bloggar. (kan vi kanske ha nån slags tävling i vem som skriver ordet "smarta" flest gånger i en kommentar? eller typ en tävling i vem som har sämst ordförråd?) Ju fler smarta bloggar jag kommenterar desto smartare lär mina kommentarer bli också.. antar jag?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, tack så himla mycket! Vad glad jag blir! <3

      Jag kan förstå vad du menar med "smarta" bloggar, man känner sig lätt lite överflödig. Man vill typ bara skrika "amen!" på allt de skriver och det blir ju lite tjatigt i längden. Samtidigt tror jag att man ofta kan bidra med sitt perspektiv på saken, även om man håller med i stora drag. Det är liksom alltid skönt att veta att man inte är helt galen som tycker en sak.

      (Okej, jag blir sjukt mallig över att du tycker att min blogg är smart!)

      Radera
  11. Cool idé. Fast jag pallar inte när jag "läser" typ 50 inlägg på raken. Men jag borde också bli bättre på att kommentera. Suckar varje gång jag går in på min blogg och det är tomt. PUSS

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag förstår det! Men ofta så glömmer jag bort att kommentera även när det är ett inlägg som jag tyckte var väldigt bra, det skulle jag vilja bli bättre på!

      Radera
  12. Lite bloggkärlek: Din blogg är så himla bäst. Bara älskar ALLT. (obs! inte alls fjorton utan det dubbla, även om det inte märks i just den här kommentaren.)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Awh! Jag saknar din blogg. Har du några planer på att börja igen?

      Radera
  13. Jag har hittat flera bloggar att följa till följd av ditt inlägg, din däribland. Jag suger på att kommentera. Mest för att jag inte vill att skribenten ska tror att jag kommenterar för kommentarens skull. Därför blir det bara en shoutout när jag har nåt vettigt att säga. Jag trodde att det var rätt väg att gå, att det liksom är äkta. Så länge personen ser att jag är där, att jag hänger på bloggen och att jag läser så skulle det räcka. Men det kanske bara är jag? Kanske skulle en bloggare bli glad av ett HAHA när jag faktiskt sitter och HAHAR. :D

    Ha de bra! HAHA

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt! Alltså jag blir ju alltid gladast när någon skriver en lång och genomtänkt kommentar och jag vill ju inte ha kommentarer som liksom inte har med inlägget alls att göra (typ "läs min blogg, jag lottar ut indianpärlesmycken som jag gjorde på lekis"), men jag uppskattar ändå "HAHA"-kommentarerna också. Men man kanske skulle ha någon slags "gillar"-funktion som inte är direkt kopplat till Facebook eller så också? För gångerna när man inte har mer än "HAHA" att säga?

      Radera
  14. (hittade hit via Myaraq)

    Du har helt rätt, och jag behöver också bli bättre på att kommentera på bloggar jag följer. Jag kanske borde anta din utmaning; att kommentera på alla bloggar jag läser under en veckas tid. Problemet är att på de storbloggar jag läser skriver så många andra precis det jag tänker, så det bli liksom "kaka på kaka". Kanske iaf ska försöka mig på att kommentera på de mindre bloggarna i sann "what goes around, comes around"-anda ;)

    Tack för sparken i rumpan!

    SvaraRadera