måndag 19 mars 2012

Ge fan i min armhåla!

Det kan ju knappast ha undgått någon med en internetuppkoppling och ett Facebook-konto att det här med håriga armhålor är lite all over the place just nu, som Prins Daniel skulle ha sagt. Det började med en oskyldig hårig armhåla tillhörande en bibliotekarie från Leksand i publikhavet under Melodifestivalens final för drygt en vecka sen, något som tydligen var den mest äckliga och traumatiserande som folk någonsin sett i svensk televisions historia och därför var tvungna att uttrycka sitt äckel och fördömande över var helst de fick tillgång till åtminstone 140 tecken och ett tangentbord. Sociala medier at its best.

Hur som haver, Deidre Palacios startade upp ett evenemang på Facebook i syftet att solidarisera med den utsatta kvinnan och postade en bild på sina armhålor, och nu rinner en strid ström av bilder på armhålor genom Facebookflöden everywhere. Min finns också med i vimlet, och ser för närvarande ut så här:

Man kan tycka att det är jävligt sjukt att folk blir så provocerade av en hårig armhåla.
Man kan tycka att folk borde ha vett nog att fatta att man inte säger till folk att de är äckliga, utvecklingsstörda och borde avrättas bara för att deras håriga armhålor inte faller en på läppen.

Det sjukaste i min mening är dock att folk – föga förvånande framför allt män – tycker att de har något som helst mandat i kvinnors val att raka eller inte raka sig. Folk tycker på allvar att jag bör ta med deras högst subjektiva åsikter om armhålebehåring hos kvinnor i beaktande innan jag struntar i att köpa hem ett tiopack rakhyvlar från ICA. De typ ba:



För om du inte rakar dig, så kommer du aldrig få varken min sjuttonåriga knappt könsmogna kuk eller någon annans kuk för den delen och dessutom kommer människor att tycka att du är ful och äcklig. Att jag kanske inte är intresserad av att få kuk och särskilt inte kuk från nån som värderar mig utifrån min knullbarhet och inte utifrån alla mina andra fantastiska egenskaper, det slår aldrig de här människorna. Att jag inte bryr om ifall random person på stan tycker att jag ser ut som en kattspya, det är totalt otänkbart!

Varför?

För att min uppgift som kvinna i det här samhället är att behaga män. Det är att modifiera min kropp för att tilltala så många män som bara är absolut möjligt. Om en man säger åt mig att raka mig, så ska jag på min höjd fråga vilka kroppsdelar – inte ifrågasätta varför eller helt enkelt bara låta bli.

För att det inte finns någonting mer provocerande jag kan göra i det här samhället än att rycka på axlarna åt mäns krav på mig och deras straff när jag vägrar inordna mig i ledet. Det handlar nämligen inte primärt om mina håriga armhålors vara eller icke vara, det handlar om att kontrollera och förminska kvinnor genom att kontrollera och förminska deras handlingsutrymme, bland annat genom att kontrollera och förminska kvinnors kroppar.

Men så här är det – ni har inget jävla mandat i den här frågan. Mina armhålor är mina armhålor och om jag vill smörja dem med Regaine eller operera in hårimplantat i dem så är det none of your fucking business. Jag är inte satt på denna jord för att behaga er, så ge fan i min armhåla. Tack på förhand.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar